Saturday, January 06, 2007

Homerova "Ilijada" i knjige uopste


Citajuci "Ilijadu" nisam mogla a da ne pomislim kolika je zapravo cast da pred sobom imam jedno staro delo.Nekako mi je nerazumljivo kako iko moze da odbaci ovu knjigu uz izgovore:"Pih,ja tu nista ne razumem!" ili "Sta mene boli uvo kako je vodjen tamo neki rat?!" ili cak ponekad ostro:"Taj Homer nije imao zivot." .A moguce je da i ja zahtevam suvise od ljudi oko sebe,jer ne mogu da verujem da je ljubav prema knjigama potpuno isceznula.I meni je tesko bilo shvatiti "Ilijadu",u pocetku.Ali ja sam se zaista potrudila da shvatim,i vec posle par stihova sve je pocinjalo dobijati svoj smisao. Tuzno mi je to sto danasnji ljudi prosto ne citaju.Recimo,ja kazem kako je neka knjiga dobra,preporucim je prijatelju/prijateljici,a on/ona kaze da ce ipak sacekati da izadje film.Kako je ugasena strast prema knjizi?Da li je kod nekih ljudi uopste i postojala?Zar se pretvaramo u lenji,ucmali narod...? Prosto me prodje jeza kada cujem da neko voli knjige.Pomislim:ima nas jos! Ali,kad se dublje promisli o tome,sta ta cinjenica govori o svim ljudima?
Postoje i predrasude o ljubiteljima knjiga.Kao,oni ne izlaze,izolovani su,nemaju drustven zivot,ne gledaju filmove niti televiziju. Sta je vama ljudi moji?! Postoje i takvi ljudi,pa sta,svako zivi onako kako mu odgovara,pa makar to bilo i u osami.Ali je pogresno vezivati to za ljubitelje knjiga. Mozda sam i ja pogresila jer od ljudi ocekujem da dele ista interesovanja.Sve ja to postujem. U redu je da neko ne voli da cita,ali da sa zgadjenjem posmatra knjigu?! Onako,otprilike ni stapom je ne bi dirao. Ja toliko uzivam u knjigama,imam mnogo polica,Boze samo da ih gledam.A knjizare su prelepe.Cisto tako da se setkam u njima,ne moram nista ni kupiti.Ali ja smatram da se ne moze pogresiti sa kupovinom knjige.Ako je dobra,odlicno.Ako nije,sad znas da tog pisca izbegavas ili da mu,ukoliko napise jos koju knjigu,das jos jednu sansu,mozda zadovolji tvoje kriterijume.Ako ne,opet znas na koji nacin razmisljaju drugi ljudi,prosirio si svoj recnik,ali vreme nisi izgubio.
Uopste se ni ne razmislja koliko je truda ulozeno da se jedna knjiga napise ili da se prevede.Sve to za citaoce.
"Ilijada" je prelepo delo.Procitala sam neku verziju za mladje kada sam bila mala,i to mislim da je bilo na moru."Ilijadu",originalnu verziju sa svih 15696 stihova sada citam,nisam je jos do kraja procitala,citam je polako i sa razumevanjem.Ali je prosto magicno sto ispred sebe imam delo koje je napisano u Homerovom dobu (to je period izmedju XII i IX veka pre n.e. ).

No comments: